mexico2014.reismee.nl

Ara's

Na een beroerde nacht in de tent, weinig slaap op een leeglopend luchtbed vroeg opgestaan. Ter plaatse nog wat gevogeld en snel de tent opgeruimd om weer naar onze volgende bestemming te gaan: Sante Maria Tecomavaca. Een klein dorpje in een net iets vochtiger gebied. Daar aangekomen melden we ons bij het lokale dorpskantoor, waar we een cabaña konden regelen, en tevens een gids aan ons gekoppeld kregen. Zelfs voor eten zou gezorgd worden. Er komen maar weinig teoeristen in deze streek, aangezien het erg afgelegen is. Te merken aan de prijzen: Totaal voor twee nachten in een uitstekend verblijf, anderhalve dag met een gids op pad en3 maaltijden voor nog geen 40 euro p.p. Het eten werd klaargemaakt door de vrouw van de (dorps)burgermeester.

Eind van de middag over anderhalf uur hobbelen naar een mooi uitzichtpunt met steile wanden. Een klein buitje zorgde met de zon voor een mooie regenboog voor nog meer kleur aan het landschap. Tegen de schemering kwam er met veel kabaal een groep zeldzame groene ara's er slapen. Verder nog enkele Jabali's gezien, soort wild zwijn.

De volgende ochtend om 5 uur opgestaan om naar een andere slaapplek van de ara's te gaan. In het donker over een smal pad een uurtje klimmen, zo'n 250 meter. In de schemer aangekomen op een eng uitkijkpunt aan de rand van een kloof. Al snel werden de ara's wakker, waaran ze nog even in de buurt van de kloof voedsel zochten Nu konden we ze in schemerlicht bekijken. Helaas te weinig licht voor goede foto's. Een stuk of veertig gezien.

's Middags in de buurt van het dorpje nog wat gevogeld.

De volgende dag zou weer een reisdag worden, 825 km naar het hete vochtige zuiden.