mexico2014.reismee.nl

Weer naar de Golfkust en de moerassen van Centla

Vandaag onderweg vanuit Tenosique opnieuw naar de Golfkust, echter nu in het zuidelijkste deel. Onderweg bij de lagune van La Libertad gestopt om naar de vogels te kijken en ze te fotograferen. Opmerkelijke soorten waren de lepelaars die hier roze zijn, vele zilverreigers en koereigers, grielen en fluiteenden. Net als bij ons de Nijlganzen zitten deze ook graag in bomen. Opmerkelijk gezicht. Het meest bijzondere waren de gigantische aantallen aalscholvers. Zo gauw er ergens een school vis opdook, vlogen zij er met honderden naar toe om de vissen te verorberen.
Daarna doorgereden tot aan de kust. Opmerkelijk is dat er een zeer grote lagune is, die op twee plekken verbinding heeft met de zee, en voor de rest afgescheiden wordt door een smalle strook land van enkele honderden meters, over ongeveer 100 kilometer. Langs het strand vonden we bruine pelikanen en verschillende strandlopertjes die hier overwinteren, of op doortrek waren naar het nog verdere warme zuiden. Hier gebleven tot zonspndergang.

In Isla Aguada hebben we een hotel gevonden voor de overnachting, La Gringa. Een wel zeer veramerikaanste mexicaanse dame van een jaar of zeventig runt daar haar hotel. De volgende ochtend ruim voor zonsopkomst met een bootje de lagune opgevaren om naar een vogeleiland te varen. Toen we aankwamen werden de vele witte ibissen, grutto's, lepelaars, reigers en sterns al gauw verstoord door bootjes die te dicht bij kwamen. Respect voor de natuur is er nog niet echt. De fregatvogels, het echte tuig onder het gevogelte, beleven wel op hun plaats. Fregatvogels komen alleen aan hun voedsel door de vangst van anderen weg te kapen. Zelf vissen doen ze niet. Verder zaten er op de eilandjes nog enkele valken, slechtvalken en smellekens, die zich tegoed deden aan uitgeputte zangvogeltjes die eindelijk weer aan land kwamen.
's Middags naar Frontera gereden waar ik een oude vriend ontmoette.

Bij Frontera komen drie rivieren samen, de Grijalva, Usumacinta en de San Pedro, om via een breed water in de zee uit te monden. Het gebied is een grote delta met moerassen, vergelijkbaar met hollandse landschappen. Alleen de temperatuur komt met 34C niet overeen. Verder lijkt er wel op met de steeds groter wordende aantallen zilverreigers in Nederland.
In een speciaal aangelegd parkje met hangbruggen en plankenpaden verscheidene typische moerassoorten gespot, en leguanen.

's Middags bijna vier uur lang gehobbeld over keien, door kuilen en over drempels om eindelijk weer in Palenque te komen. Hiermee zit het grootse gedeelte van de reis er wel op. De komende dagen zal voor bezoek zijn aan familie en vrienden, met komend weekend nog een retourtje Mexico City. De verhalen en foto's zullen dus wat minder worden in aantal.

In ieder geval bedankt voor het volgen.

nettie

T'was leuk om je belevenissen te volgen..veel plezier bij je familie en verdere reis!

Ria

Leuk om een beetje met je mee te hebben kunnen reizen. Geniet nog van je weekje bij familie!

Groetjes en tot gauw weer.
Ria