mexico2014.reismee.nl

De laatste vakantiedagen in Palenque

Na ruim twee weken rondgetrokken te hebben had ik nog een paar dagen rondom ons huis. Wat klusjes (vooral snoeiwerk), familie en de koffer pakken.

Op het moment dat we een boom (Capulin) om wilden halen kwam er een boel kabaal uit de boom. Een paareekhoornkoekoeken sloegen alarm. Er bleek een klein uiltje in de boom te zitten. Beide lieten zicht goedfotograferen, de boom bleef daarmee nog een dag gespaard.

Aluxes: SInds een paar jaar is er een dierenpark in Palenque, genaamd Aluxes, wat dwerg of kabouter betekent in het Maya. Deze is vooral voorzien van dieren die je inde omgeving kunt zien. Inmiddelshebben zij een project in uitvoering voor hetherintreden van Rode Ara's. Ongeveer 70 exemplaren vliegen los rond, maar worden nog wel inhet park bijgevoerd. Het is de bedoeling dat deze uiteindelijk in de vrije natuur hun weg/vlucht gaan vinden.Het park is mooi aangelegd, waar je zowel dieren in gevangenschap kunt zien, maar ook vele die gewoon uit de omringende bossen aan komen vliegen of lopen of zwemmen. Naast de ara's zijn jaguars, manati's (zeekoeien), krokodillenen apen de grootste attracties. Helaas werden we halverwege het park overvallen door een flinke regenbui. Tja, het blijft tropisch REGENwoud.

Terugreis: Vanaf januari beschikt Palenque over een (inter-)nationaal vliegveld. Alles nog nieuw en onwennig voor het personeel. Dat ik een telescoop en een statief bij me droeg was wel erg bijzonder. Eerst werd ik bij de bagagecontrole teruggestuurd naar de incheckbalie om een veiligheidscheck te laten uitvoeren. Daarna weer terug naar de handbagage-controle. Weer opnieuw de riem af, laptop uit de tas, etc, etc. Toch wederom wisten ze niet wat ze met de telescoop aan moesten. Uiteindelijk moest de supervisor er bij geroepen worden die zijn goedkeur moest geven. Gelukkig had het vliegtuig in eerste instantie vanwege de regeneen uur vertraging, tijd zat dus. Wat bleek echter, het ene uur vertraging werden er uiteindelijk twee. De gouverneur van de staat Chiapas kwam langs met een hele filmploeg. Ons vliegtuig moest voor een paar filmopnamen gebruikt worden waarop de gouverneur te zien was waarop hij uit het vliegtuig kwam zwaaien en naar de aankomsthal liep. Dit circus moest een paar keer herhaald worden. Enkele medepassagiers werden behoorlijk kwaad omdat zij door deze show de aansluitende vlucht in Mexico City zouden missen. Zelf had ik pas om 9 uur 's avonds mijn vlucht naar Nederland. Ondanks de vertraging aan het begin van de terugreis verliep alles verder voorspoedig. Ideaal om een vliegveld op nog geen 10 minuten van huis te hebben en binnen anderhalf uur in Mexico City te kunnen zijn. Vroeger kostte dit een nachtelijkebusreis van 12-14 uur. De vlucht van Mexico naar Nederland bedroeg 10 uur.

Op Schiphol werd ik opgewacht door Rosy en Cynthia. Fijn!

Nu nog een paar foto's toevoegen en de blog is ten einde.

Hartelijke groeten,

Nico

Sonja Bikkel

Hartelijke groeten terug! Met dank voor je interessante en leuke verhalen! Sonja en Kees