mexico2014.reismee.nl

Halfwoestijn

Na een goed ontbijt in Huatusco (koffieplamtages) en op het terrein van het hotel zonder al te veel succes gevogeld te hebben, zijn we weer op reis gegaan. Begonnen we op 600 m boven NAP, uitelindelijk naar een vlakte op 1400m hoogte. Onderweg veranderde het landschap. De vochtige zeelucht raakte door het passeren van de hoge bergen vrijwel al het vocht kwijt. Onderweg door de stad Orizaba gereden, mooie plaats met de nodige historie, echter daarna kwamen nog vele dorpjes met onzettend veel verkeersdrempels en stoplichten. Elke kruizing was voor zien van een stevige drempel, dan een verkeerslicht en dan weer een drempel. Schoot lekker op dus! Toen we de bebouwing achter ons gelaten hebben moesten we nog twee bergruggen over om Zapotitlan Salinas te komen. Een droge vallei vol met catussen en lage valdverliezende struikjes. De toevoeging Salinas duidt op het aanwezig zout in de bodem. Hoewel we nu op 1400 meter hoogte zitten, blijkt dit ooit toch een zee te zijn geweest. Er komen aardlagen te voorschijn vol met fossielen van stukken koraal, schelpen, mosselen en oesters. Ook lagen met daarin voetafdrukken van dinosaurussen.In de streek zijn ook botresten gevonden, alleen hebben we daar geen tijd voor gehad om deze te bekijken. Foto's van de fossielen zijn in een map bijgeplaats.

's Nachts hebben wein onzetent proberen te slapen. Wildkamperen in de woestijn. Leek spannend, maarviel tegen. Weinig beesten gezien of gehoord.Jammer.